مراسم کریسمس در محله جلفا اصفهان

شنبه 30 مرداد 1400
9:58
hsi

محله جلفای اصفهان ، محل زندگی بیشتر ارمنیان اصفهان، یکی دیگر از نقاط معروف ایران است که در زمستان و آستانه‌ی عید کریسمس حال و هوای زیبایی به خود می‌ گیرد. اصفهان و بویژه محل جلفای آن، به همزیستی با ادیان شهرت دارد و مردم با ادیان مختلف به خوبی در کنار هم زندگی می‌ کنند‌.

در زمان سلطنت شاه عباس صفوی و به دلیل جنگ هایی که بین ایران و عثمانی در مناطق مرزی از سر گرفته شده بود، شاه عباس صفوی دستور داد که ارامنه ساکن در شهر مرزی جلفا که در منطقه جنگی قرار داشتند جهت جلوگیری از آسیب به داخل ایران کوچ کنند. پس از مدتی آن ها به اصفهان آمدند و در این شهر ساکن شدند. پس از سال ها در این شهر محله ای را هم نام شهر و دیار خود جلفا، نامگذاری کردند، در این منطقه با آرامش مشغول زندگی شدند. محله ی جلفای اصفهان بین خیابان حکیم نظامی و چهار راه نظر واقع شده است. این محله یکی از مناطق تجاری و با قدمت شهراصفهان است که هم اکنون نیز از پر تردد ترین و پر گردشگر ترین نقاط این شهر به حساب می آید.

 

 

جشن کریسمس در میان ارمنیان ایران

جشن کریسمس معروف‌ ترین جشن در جهان است که در آیین مسیحیت به‌ منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) و سال نو میلادی برگزار می‌ شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر به تاریخ شمسی چهارم دی ماه جشن می‌ گیرند اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه جشن شب کریسمس را در  ششم ژانویه یا ۱۶ دی برگزار می‌ کنند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان روز ولادت حضرت مسیح پاس می دارند.

ارمنی‌ ها، بزرگترین گروه مسیحیان کشور ایران هستند که بیشتر در شهر های تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهر ها سکونت دارند و جمعیت حدودی آنها در ایران، یکصد هزار نفر تخمین زده می‌ شود که از این جمعیت حدود ۱۰ هزار ارمنی در استان اصفهان و محله جلفا زندگی می‌ کنند.

از همین رو محله جلفا اصفهان دارای کلیسا های زیادی است که یکی از معروف‌ ترین‌ های آنها کلیسای وانک است. کلیسای وانک یکی از قدیمی‌ ترین و زیباترین کلیساهای ایران است. این کلیسا به یکی از بناهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان و کشور تبدیل شده است.

در ایران همه ادیان از جمله زرتشتی، کلیمی و مسیحی در برگزاری مراسم مذهبی و قومی خود آزاد هستند، در جلفا نیز همزمان با کریسمس و میلاد مسیح ارامنه ببرگزاری جشن و مراسمات مذهبی خود می‌پردازند.

اتفاق زیبایی که در محله جلفای اصفهان رخ می‌دهد این است که شهروندان و مسوولان اصفهانی نیز هموطنان ارمنی خود را در این روزها همراهی می‌ کنند و علاوه بر چراغانی خیابان‌ ها و کوچه‌ های محل زندگی ارامنه و قرار دادن درختان کاج تزیین شده، این عید مسیحیان را به آنها تبریک می‌گویند و با آنها در جشن و مراسماتشان همراهی می‌ کنند.

 

 ارامنی‌ های ایران نیز همپای دیگر مسیحیان جهان شب ششم ژانویه را برای گرامیداشت زادروز حضرت مسیح (ع) و شروع سال نو میلادی جشن می‌گیرند


[ بازدید : 20 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]