محله جلفا اصفهان، یادگاری از ارمنی نشینان کوچانده به اصفهان

سه شنبه 25 آبان 1400
13:22
hsi


ارامنه مردمی سختکوش، مهربان و پر تلاش بودند. ساختن و سازندگی با روح آنها عجین شده بود. بنابراین زمانی که دست خالی به اصفهان کوچانده شدند، تمام تلاش خود را کردند که زندگی را برای خود و خانواده از نو بسازند. شروع کردند به ساختن و ساختن و اکنون ثمره تلاش­شان زیباترین محله­ای است که در اصفهان وجود دارد. محله‌­ای با حس و حال خاص که با هیچ کجای اصفهان زیبا قابل مقایسه نیست. حضور این مردم سختکوش، پرتلاش، هنرمند و مهربان نه تنها حضوری گران و سنگین نبود، بلکه به پیشرفت و اعتلای هنر و فرهنگ و اصالت این شهر زیبا افزود.

 شاید بهتر باشد اشاره کنیم که اولین چاپخانه­‌ها، اولین کتاب چاپی در ایران و بسیاری از مدارس مدرن را برای اولین بار ارمنی­ نشینان به اصفهان آوردند. همین آداب و رسوم مردم ارمنی و فرهنگ زیبا و اخلاق نیکو و سادگی بی مثالشان این مردم و محله جلفا اصفهان را به بخشی جدایی ناپذیر از اصفهان تبدیل کرده است. جلفا اصفهان آنقدر با تار و پود اصفهان تاریخی در هم تنیده شده است، که هر چند ظاهر منحصر به فرد خودش را حفظ کرده اما در خاک اصفهان و فرهنگ و تاریخ آن ریشه‌­ای عمیق دوانده است.

عمارت شربتخانه در جلفا
عمارت شربتخانه در جلفا

شرح حالی مختصر از محله جلفا اصفهان

این محله زیبا و تاریخی جلفا اصفهان واقع در خیابان حکیم نظامی یکی از قدیمی­ترین و البته متفاوت­ترین بافت‌های تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان است. ویژگی که این محله را در شهر اصفهان متمایز کرده است به تاریخ و نحوه شکل گیری این محله برمی­‌گردد. این محله سال‌های سال محل سکونت ارامنه ساکن اصفهان بوده است، بنابراین در گوشه و کنار محله جلفا، عناصر و یادگارهای فرهنگی و تاریخی که ساکنان آن یعنی ارامنه از خود به جای گذاشته اند، به چشم می­خورد. هرچند که در سال­های اخیر حضور مسلمانان و سکنی گزیدن آنها در این محله ترکیبی دلنشین و مسالمت­آمیز از ادیان مختلف با فرهنگ­های مختلف را ایجاد کرده است.

 علاوه بر جذابیتی که محله تاریخی جلفا اصفهان برای گردشگران دارد، یکی از مقاصد محبوب ساکنان شهر اصفهان برای تفریح و سرگرمی و ثبت لحظاتی خاطره­انگیز و فراموش نشدنی است. انقدر محبوب که در روزهای پایانی هفته شاهد زندگی شبانه پرشور و سیل عظیمی از جمعیت هستیم که برای مقاصد گوناگون از خرید گرفته تا کافه گردی و رستوران گردی و حتی صرفا برای تماشا و جلفاگردی به این مکان می­آیند.

کافه­های جذاب و دوست داشتنی، انبوه مراکز خرید و حس و حال منحصر به فرد این محله چنان هویتی منحصر به فرد به جلفا اصفهان بخشیده است که از هر جای شهر اصفهان و حتی خارج از اصفهان قلب ها را برای تماشای زیبایی ها و غرق شدن در حس و حال نابش به سمت خود جذب می­کند. بناهای تاریخی و کلیساهای شگفت­انگیز این محله که تعدادی به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است از جاذبه­‌هایی است که تماشای آن را نباید از دست داد. هرچه که هست حال و هوای محله زیبای جلفا اصفهان در هیچ کجای شهر تکرارشدنی نیست.

محله جلفا اصفهان
ساختمان های محله جلفا اصفهان

تاریخچه و نحوه شکل گیری محله جلفا اصفهان

داستان سکونت ارامنه در شهر زیبای اصفهان به حدود چهار قرن پیش باز می­گردد. زمانیکه کشورگشایی­ها و جاه طلبی­های شاه عباس اول، فرهنگ­ها، قومیت­ها و شهرهای کوچک و بزرگ زیادی را به ایران عزیز ما اضافه کرد و نقشه ایران را پهناورتر و جمعیت و تنوع فرهنگی آن را گسترده­تر کرد. در طول تاریخ صفوی جنگ میان ترکان عثمانی و ایرانی­ها برای سال‌های سال پایدار بود و نتیجه این کشمکش­ها این بود که هر بار بخش‌هایی از کشور جدا و بخش‌هایی به آن اضافه می‌شد.


[ بازدید : 59 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]