کبوترخانه های اصفهان ، شاهکار بینظیر صفویان

شنبه 16 مرداد 1400
15:13
hsi

فضای داخلی کبوترخانه ها تعداد بسیار زیادی بالکن های کوچک با الگوی شطرنجی داشته که به صورت یکپارچه دیوارهای داخلی را پوشانده و به عنوان لانه مورد استفاده ی کبوترها بوده است. ابعاد حفره های مختص لانه ی کبوترها 20 در 20 در 28 سانتی متر با یک ورودی در لبه ی هر کدام است. دیوارها به سمت فضای داخلی شیب داشتند تا فضله ی کبوترها مستقیم به داخل حفره ی مرکزی افتاده و خشک شود. این برج ها سالی یکبار باز می شدند تا فضولات جمع آوری شوند. جالب است بدانید که در قرن هفدهم میلادی هر 5.5 کیلوگرم از این فضولات 4 پنس انگلیس قیمت داشته است.


کبوترخانه های اصفهان ، شاهکار صفویان


مدل قرارگیری شطرنجی لانه ی کبوترها باعث بهینه سازی در استفاده از فضا، افزایش تعداد سوراخ ها و به حداقل رساندن وزن و مواد ساختمانی بوده است. دیوارهای داخلی با قوس ها، سقف های طاقدار، راه پله های دورانی و حائل های داخلی و خارجی محکم کاری می شدند. در ساخت این کبوترخانه ها به ندرت از چوب استفاده می شده و علی رغم سابقه ی طولانی در ساخت آنها، هیچ دو نمونه ای شبیه به هم نیستند.


 نکته ی جالب درباره ی این کبوترخانه ها این است که پرنده ها برای زندگی در این برج ها به اسارات گرفته نمی شدند و از روی غریزه در آنها لانه می کردند چرا که ساختار این کبوترخانه ها شبیه صخره ها و شکاف هایی است که کبوترها دوست دارند در آنها لانه هایشان را بسازند، جفت گیری کرده و بچه های خود را پرورش دهند. در این کبوترخانه ها، غذا برای کبوترها فراهم نیست. در طول روز دسته ی کبوترها برای پیدا کردن غذا و آب به بیرون می روند وشب ها دوباره به برج های کبوتری باز می گردند.


کاربرد اصلی فضله ی کبوترها به عنوان کود بوده، اما در صنعت چرم نیز کاربرد داشتند و برای نرم شدن چرم مورد استفاده قرار می گرفتند. از تمام اینها مهم تر می توان به استفاده از فضولات در تولید باروت اشاره نمود.

برج کبوتر خانه اصفهان + آدرس و تصاویر

همانگونه که گفته شد بعد از روی کار آمدن کودهای شیمیایی، کبوترخانه ها از دور خارج شده و استفاده از فضله ی کبوتر نیز به فراموشی سپرده شد. از 300 کبوترخانه ی باقیمانده در اطراف اصفهان، 65 تای آنها در لیست میراث فرهنگی قرار گرفته و حفاظت می شوند. برخی از این کبوترخانه ها همچنان گروه هایی از کبوترهای وحشی را به خود جلب می کنند که علی رغم سقف های ریخته ی این سازه ها، دیوارهای ترک خورده و وضعیت عمومی نامساعد، در این سازه ها سکنا می کنند.


[ بازدید : 18 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]