کوه دنا

چهارشنبه 7 آبان 1399
15:57
hsi

 اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد مرز دارد. دنا بلندترین و البته بزرگ‌ترین چین‌خوردگی در رشته‌ کوه زاگرس است که کوهنوردان حرفه‌ای به آن آلپ ایران می‌گویند.

بلندی قله دنا ۴ هزار و ۴۴۸ متر است. این رشته کوه ۴۹  قله دارد و قاش‌ مستان یا بیژن ۳ که بلندترین آنهاست. قله‌های مورگل، قزل قلعه و برج آسمانی یا بیژن ۲ از قله‌های مهم دیگر این رشته کوه هستند. گل فرهاد هم کوتاه‌ترین قله رشته کوه دنا است که بلندی آن ۴ هزار و ۴۰ متر است.

نزدیک‌ترین شهر به کوه دنا شهر سی‌سخت است که مرکز شهرستان دنا به‌شمار می‌رود. بخش‌هایی از رشته کوه دنا منطقه حفاظت‌شده اعلام شده که از شمال سی‌سخت شروع می‌شود. در این منطقه شکار ممنوع است و حتا ورود به آن مجوز لازم دارد.

دنا به بلوط‌های هزارساله‌اش می‌نازد، اما گونه‌های علفی و بوته‌ای متنوع دیگری هم در آن وجود دارد،‌ مثل ارژن، گون و سرو کوهی. کبک دری، خرس قهوه‌ای، پلنگ، خوک وحشی، سنجاب جنگلی، راسو، گربه پالاس، سیاه گوش، گوزن زرد ایرانی و بز ازجمله حیوانات این منطقه هستند. منطقه حفاظت‌شده دنا از سوی یونسکو ذخیره‌گاه زیست‌کره اعلام شده است. کوه دنا چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی دارد که باوجود بارش برف فراوان،‌ تعجبی هم ندارد، مثل چشمه میشی و اسپید.


[ بازدید : 69 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]