بیدآباد اصفهان

يکشنبه 30 خرداد 1400
14:52
hsi

اصفهان یکی از شهرهای قدیمی و پر رونق ایران است و در چندین سال گذشته به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشورمان شناخته شده است. این شهر دارای محله های قدیمی می باشد که هر کدام داستان خاص خود را دارند و از طرفی می توانیم بگوییم که هر محل در این شهر آثار تاریخی مخصوص خود را دارد. یکی از این محله ها که از نظر تاریخی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد، محله بیدآباد اصفهان است که در این مطلب از سایت اصفهان ویزیت قصد داریم شما خوانندگان را بیشتر با این محل آشنا کنیم. در ادامه ما توضیحات مختصری را در خصوص محله بیدآباد اصفهان در اختیار شما قرار می دهیم و سپس به سراغ آثار تاریخی و دیدنی های موجود در این محله خواهیم رفت.

بیدآباد اصفهان

محله بیدآباد اصفهان

محله بیدآباد اصفهان که در قسمت شمالی زاینده رود قرار دارد، این روزها به عنوان یکی از محله های معروف تاریخی این شهر شناخته می شود. اما جالب است بدانید که در قرن چهارم هجری این محل بیرون از دروازه های شهر قرار داشته ومی توان گفت افرادی که در این محله ساکن بودند بیشتر حاشیه نشینان شهر اصفهان بوده اند. پهناور بودن و جمعیت بالای این محل در زمان های قدیم باعث شده است که مردان بزرگ و خیری مانند "علی قلی آقا" اقدام به ساخت مکان های عمومی و امکانات رفاهی کنند که برای عموم مردم در این منطقه قابل استفاده باشد. این محله پهناور در دوران رونق خود توانست دانشمندان، بزرگان و علمای گرانقدری را در خود پرورش دهد. برخی از بزرگان این محله عبارتند از: ابوعبدالله بن اسحاق ماقه بیدآبادی، آقا محمد بن ملا محمد رفیع بیگلدنی بیدآبادی و… نکته‌ای که در این میان باید به یاد داشته باشید این است که بسیاری از آثار تاریخی که امروزه در این محله به جا مانده به دلیل وجود این بزرگان بوده است.

بیدآباد اصفهان

مکان های دیدنی بیدآباد اصفهان

مکان های دیدنی بیدآباد اصفهان امروزه باعث شده اند که این محل به عنوان یکی از محلات در زمینه گردشگری و دیدنی های اصفهان فعال باشد. در ادامه این قسمت قصد داریم که برخی از آثار تاریخی و دیدنی این محله را خدمت شما معرفی کنیم:
• بقعه شیخ ابومسعود رازی: شیخ ابومسعود رازی یکی از مهندسین و دانشمندان بزرگ در قرن سوم هجری بوده و در زمان زندگی خود به عنوان یکی از افراد با نفوذ شناخته می شده که وظیفه هدایت و ارشاد مردم را برعهده داشته است. گفته می شود که در زمان های قدیم و حدود قرن چهارم یک مجموعه وسیع شامل حمام، بازار، خانقاه و باغ وجود داشته که به نام خانقاه شیخ ابومسعود شناخته می‌شده است و امروزه فقط یک سردر از این خانقاه باقی مانده که بالای آن بر روی یک کتیبه مشخصات مربوط به سازنده مکان و نویسنده کتیبه ثبت شده است.
• خانه بخردی: این خانه که به خانه حاج رسولیها نیز معروف است، در اواخر دوران حاکمیت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و زمانی که به آن وارد می شوید می توانید تاثیر معماری مخصوص زمان قاجار را در این مکان به صورت واضح مشاهده کنید. این ساختمان قدیمی که در مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده و این روزها در حال بازسازی و مرمت می باشد. ساختار این خانه زیبا به این صورت است که دو حیاط دارد و در وسط آن یک ساختمان زیبا و مشرف به حیاط ساخته شده است. گفته می شود که یکی از این حیاط ها به عنوان حیاط اصلی و دیگری به عنوان حیاط خلوت مورد استفاده قرار می گرفته است.


[ بازدید : 44 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]