مسجد جامع مهاباد (مسجد سرخ)

چهارشنبه 12 خرداد 1400
10:42
hsi

در زمان های گذشته مساجد به عنوان مکان هایی برای عبادت و خلوت کردن با معبود شناخته می شدند اما با گذشت زمان و گذر حکومت های مختلف از تاریخ، این اماکن مقدس وجه تاریخی بسیاری پیدا کردند و اکنون به یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران و توریست های خارجی تبدیل شده اند. مسجد جامع مهاباد یکی از قدیمی ترین مساجد کشور است که به لحاظ تاریخی بودنش، یکی از مهم ترین بناهای موجود در این شهرستان به شمار می رود. اگر قصد سفر به مهاباد را دارید و می خواهید از این بنای ارزشمند دیدن کنید، تا پایان این مطلب با مجله مستر بلیط همراه باشید تا با آن بیشتر آشنا شوید.

درباره مسجد جامع مهاباد (مسجد سرخ)

مسجد جامع سرخ، یادگار دوران صفوی و بیش از 300 سال است که در استوار و پابرجا در جای خود قرار دارد. به دلیل نحوه ساخت و مصالح به کار رفته، این بنا از استحکام بسیار زیادی برخوردار و در طی 3 قرن، نیازی به مرمت و بازسازی پیدا نکرده است. آجرهای استفاده شده در ساخت مسجد، قرمز رنگ هستند و به همین دلیل به آن مسجد سرخ نیز می گویند. این بنا در قدیمی ترین بافت شهر و در مجاورت حمام تاریخی مهاباد واقع شده که با وجود قدیمی بودن، یکی از شلوغ ترین و پرتردد ترین قسمت های شهر است. زمانی که صحبت از مساجد تاریخی می شود، اکثر افراد بناهایی دارای کاشی کاری های رنگی و اسلامی را تصور می کنند. اما در این بنا اثری از این دست  تزئینات نیست و تنها با آجرهای قرمز رنگ، نمای زیبایی ساخته شده است. یکی از ویژگی های جالب این مسجد این است که در گذشته نه تنها محلی برای عبادت بوده، بلکه به عنوان مکتب خانه و مدرسه نیز به کار گرفته می شده است. درون شبستان مسجد، حجره هایی وجود دارد که در گذشته به عنوان مکانی برای علم آموزی مورد استفاده قرار می گرفته است.

درباره مسجد جامع مهاباد (مسجد سرخ)

تاریخچه مسجد جامع مهاباد (مسجد سرخ)

این بنا در دوره صفویه و در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. علاوه بر اینکه درون مسجد نیز محلی برای تعلیم و علم آموزی طلاب بوده، در کنار آن نیز مدرسه شاه سلیمان ساخته شده است. به دلیل اهمیت تاریخی بالای آن، این مسجد را یکی از ارزشمندترین بناهای شهر می دانند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و پلان مسجد به صورت مستطیلی با مساحت 1260 متر است. مسجد دارای دو درب شمالی و جنوبی است که درواقع درب شمالی، ورودی اصلی بوده و کتیبه ای نیز در بالای آن نصب شده است. در این کتیبه نام شاه سلیمان صفوی و همچنین تاریخ ساخت مسجد درج شده است. این کتیبه که به زبان عربی است، نوشته سهراب مکری، که یکی از خطاط های ماهر و مشهور در آن دوره بوده، است. با ورود به صحن و حیاط مسجد، سادگی خاصی را مشاهده می کنیم که آرامش خاصی را به القا می کند. در این صحن چهار طاق حجره مانند ساخته شده است که زیبایی آن را دو چندان می کند. در وسط حیاط مسجد، حوض آبی وجود دارد که انسان را به یاد زمان های قدیم و صفای گذشته می اندازد. همچنین درختان سرسبزی که درون حیاط قرار دارند، آرامش و معنویت این مکان ارزشمند را چندین برابر می کنند.

می توان ساعت ها درون طاق های حجره مانند درون حیاط نشست و از آرامش بی همتای مسجد، بهرمند شد. تا پایان مطلب با مستر بلیط همراه باشید تا بیشتر با این مسجد آشنا شوید. بعد از ورود به شبستان مسجد، ده ستون سنگی خواهیم دید که در عین سادگی، تراش خورده و فضای درون شبستان را چشم نواز کرده اند. درون شبستان نیز مانند صحن، حجره هایی ساخته شده است که باز هم حکاکی های زیبایی را بر روی خود دارند. یکی از شاخص ترین ویژگی های این قسمت از مسجد، گنبد های خشتی زیبایی هستند که به تعداد هجده عدد در شبستان بنا شده اند. فاصله ده ستون سنگی موجود در شبستان با یکدیگر 4/5 متر است و هر کدام از آن ها نیز، دارای سر ستون های سرب هستند که گداخته شده و به صورت مکعب در آمده اند.



https://mrbilit.com/mag/mahabad-central-mosque/


[ بازدید : 14 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]