بقعه میر شمس الدین لاهیجانی

سه شنبه 21 بهمن 1399
12:44
hsi


تاریخچه

تاریخچه

به نقل از محله های قدیمی اصفهان زمان ساخت بقعه میر شمس الدین لاهیجانی مربوط به دوره صفوی، اما در دوره های بعد چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. میر شمس الدین در لاهیجان معلم بود و نقش پررنگی در تربیت شاه اسماعیل صفوی داشت. از این رو شاه اسماعیل همیشه برای میر شمس الدین ارزش خاصی قائل بود و پس از این که به قدرت رسید، به او مقام وزارت را واگذار کرد. در سال ۹۰۹ هجری قمری پس از این که میر شمس الدین فوت کرد، شاه اسماعیل دستور داد تا بر مزار ایشان مسجد و مرقدی باشکوه بنا کنند. در تاریخ ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۶ این بنای تاریخی به ثبت ملی رسید و هم اکنون برای بازدید در اختیار عموم قرار گرفته است. بهتر است در فصل بهار از سایت مستر بلیط، با بهترین قیمت ممکن بلیط های خود را تهیه کنید و از سفر خود لذت ببرید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

قبل از هر چیزی، مطمئنا قدمت درب‌ ورودی بقعه میر شمس الدین لاهیجانی ‌نظرتان را به خود جذب می کند. بیشتر قسمت های بیرونی این ساختمان آجری و مقاوم هستند به همین علت است که پس از سالیان دور، هنوز هم سالم و پا بر جا مانده است. بعد از این که وارد محوطه شوید؛ حیاطی دلنشین را مشاهده خواهید کرد که با درختانی سرسبز، زیبایی این مکان را دو چندان کرده است. اتاق آرامگاه دقیقا در وسط‌ بقعه میر شمس الدین لاهیجان ‌قرار گرفته است و با بالا رفتن از چند پله کوتاه، می توانید ضریح را مشاهده کنید که داخل‌ ضریح‌،‌ آینه‌ و شمعدان‌ بسیار قدیمی نیز دیده می شود. با خواندن مجله مستر بلیط می توانید؛ از تمام قسمت های این بقعه اطلاعات مفیدی به دست آورید و در حین بازدید دچار مشکل نشوید، پس همراه ما بمانید. جالب است بدانید؛ بر هر یک از پایه های موجود در این ساختمان، ۲ طاق و بالای بام هم یک اتاق کوچک وجود دارد. بر روی قبر میر شمس الدین یک صندوق چوبی قرار گرفته است که با استفاده از کنده کاری اسم آن را رویش نوشته اند. تمام قسمت های بالای دیوار از داخل و خارج، کتیبه هایی زیبا دارد که با استفاده از خط نستعلیق بر روی آن نوشته هایی انجام شده است.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

درب این بقعه به صورت ۲۴ ساعته باز است و افراد گردشگر می توانند به صورت رایگان از آن بازدید نمایند. همچنین در محرم، هنگام ولادت و یا شهادت امامان، در این مکان مراسم هایی برگزار می شود که همه مردم می توانند به راحتی در آن ها شرکت کنند.

https://mrbilit.com/mag/boghe-mir-shams-ol-din/


[ بازدید : 21 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]