حریم بی‌دفاع بافت تاریخی اصفهان

دوشنبه 10 آبان 1400
17:29
hsi

کارشناسان معتقدند نبود شهرداری‌ویژه‌ بافت تاریخی، باعث نقض حریم، تخریب‌ و توسعه ساخت‌وسازهای ناهمخوان می‌شود.

اصفهان

همشهری آنلاین-حسنیه‌سادات مهدوی: بی‌شک شهرهایی مانند اصفهان، تاریخچه معماری این سرزمین محسوب می‌شوند؛ معماری این کشور از دورانی که متناسب با هویت، فرهنگ و اندیشه ایرانی شکل گرفت، بالید و زیباترین بناها از دل آن بیرون آمدند و ماندگار شدند تا شناسنامه‌ای برای فرهنگ و تاریخ این سرزمین شوند، اما امروز این میراث در روند مدرن‌سازی جامعه از ۱۰۰ سال قبل تاکنون دستخوش تغییر و تخریب جدی شده‌است. بافت تاریخی اصفهان نیز ازجمله نقاطی است که از آسیب‌های مدرنیته در قرن اخیر مصون نمانده‌است و سرعت تخریب آن روزبه‌روز  بیشتر می‌شود و اگر ازسوی مسئولان و متولیان امر، تصمیم‌های جدی برای مقابله با چنین روندی اتخاذ نشود، در آینده نزدیک، دیگر چیزی به نام بافت تاریخی در اصفهان وجود نخواهد داشت.

نقض حریم درجه یک آثار تاریخی
در اصفهان بافت‌های تاریخی شامل آثار ارزشمندی مانند پل خواجو، سی‌وسه پل و خیابان چهارباغ عباسی است که بزرگ‌ترین مشکل این روزهای آنها، نقض حریم درجه یک این آثار تاریخی است. عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشگاه خوراسگان در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری دراین زمینه می‌گوید: اخیراً در حریم بلافصل چهارباغ عباسی درحال ساخت یک هتل چند طبقه در کوچه «ارفعی» هستند. یا در قسمتی دیگر از این منطقه، ساختمان  ۱۰طبقه‌ای ساخته شده و حریم را دستخوش تغییر کرده‌است.
«مریم قاسمی‌سیچانی» می‌افزاید: بقعه امامزاده جعفر و مسجد رحیم‌خان نیز از موارد دیگری است که حریم آنها نقض شده. حتی این نقض حریم به آثاری که ثبت جهانی شده‌اند نیز سرایت کرده‌است. به‌عنوان مثال در گذر سعدی، در مجاورت میدان نقش‌جهان، یک مجتمع‌تجاری سر به فلک کشیده و حریم را نقض کرده‌است.

مشکلات زندگی در بافت‌های تاریخی
اینها درحالی‌است که بافت‌های تاریخی از مشکلات ویژه خود رنج می‌برند و نقض حریم، چالش مضاعفی برای این بافت‌ها به‌حساب می‌آید. این‌گونه مشکلات سبب شده انگیزه زندگی دراین بافت‌ها برای مردمی که به آن علاقه دارند، با دردسرهای زیادی مواجه شود. این چالش‌ها در بیشتر موارد شامل مشکلات حقوقی، مدیریتی و مسائلی مربوط به کالبد بناهای موجود در بافت تاریخی است.


[ بازدید : 32 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]