روح زندگی در محله‌های رنگی

سه شنبه 27 مهر 1400
9:55
hsi

اتخاذ رویکرد محله‌محوری سبب شده شهرهایی ازجمله مشهد، رشت، قزوین، کرمانشاه، زاهدان و اصفهان، گام‌های مهمی در زمینه رنگ‌آمیزی شهری بردارند.

محله

به گزارش همشهری آنلاین، زیباسازی شهر ازطریق بهسازی سیمای شهری از رویکردهایی بوده که در سال‌های اخیر با قوت بیشتری مورد توجه مدیران شهری در استان‌های مختلف کشور قرار گرفته است؛ موضوعی که رنگ‌آمیزی شهری یکی از رویکردهای آن به‌حساب می‌آید و دربرخی از شهرهای کشور نتایج مثبت فراوانی در ارتقای روحیه شادابی و نشاط شهروندان به‌همراه داشته‌است. اتخاذ رویکرد محله‌محوری ازسوی مدیران شهری در سال‌های اخیر سبب شده برخی شهرهای کشور، ازجمله مشهد، رشت، قزوین، کرمانشاه، زاهدان و اصفهان، گام‌های مهمی در زمینه رنگ‌آمیزی شهری بردارند که دربرخی شهرها در قالب «محله‌های رنگی» متبلور شده‌است. با توجه به این موضوع، همشهری در پرونده ویژه‌ای اقدام‌های شهروندان و مدیریت‌شهری در ۶ شهر کشور که در زمینه شاداب‌سازی سیمای شهر گام‌های موثری برداشته‌اند را بررسی کرده‌است که در ادامه می‌خوانید.

تغییر سیمای افسرده محله‌های فرسوده در اصفهان
اصفهان، شهری که یک موزه زنده محسوب می‌شود، امروزه با تغییر و تحولات اقتصادی و فرهنگی، رشد سریع و روزافزون جمعیت و تکنولوژی مواجه است؛ موضوعی که سبب شکل‌گیری شتاب‌زده فضاهای شهری درآن شده و با وجود غلبه فضاهای تاریخی و سنتی، از این تغییرات بدور نبوده‌است. تا سال ۱۳۹۴ ممنوعیت نقاشی دیواری (به‌دلیل حفظ هویت تاریخی شهر) مانع از اجرای نقاشی‌های دیواری و رنگارنگ کردن شهر شده بود، اما پس از آن، با پیگیری سازمان زیباسازی این ممنوعیت برداشته شد و با اجرای پروژه‌هایی از رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواری، نمای خاکستری رنگ شهر تغییر کرد و شور و نشاطی به دیوارهای بعضا فرسوده مناطق و محله‌های مختلف دمیده شد. براین اساس از سال ۱۳۹۵ تاکنون، روند رنگ‌آمیزی و نقاشی‌های دیواری در شهر ادامه یافته و اکنون نقاشی‌هایی که بر دیوارهای شهر هستند را می‌توان به ۲ دسته کلی تقسیم کرد؛ دسته نخست، نقاشی‌هایی که با رنگ و ویژگی‌های محیطی هر مکان اجرا شده‌اند و دسته دوم، پروژه‌های دانشجویی که در اسفندماه ۱۳۹۵ ازسوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان آغاز شد و طی آن، حدود ۷ هزارو ۵۰۰ متر دیوارنگاره با مضمون داستان‌های ایرانی و مذهبی برای نخستین‌بار در کشور نقاشی شد. این طرح‌ها و داستان‌ها از کتاب‌های مولوی، سعدی، عبید زاکانی و ... انتخاب و اجرا شدند. بیشتر این آثار بر روی دیوارهای بلااستفاده و حصار زمین‌های بایر انجام شده و از دیوارهایی که آلودگی تصویری ایجاد کرده بودند، استفاده درستی به‌عمل آمد. نقاشی و رنگ‌آمیزی دیوارها در اصفهان سبب می‌شود به‌صورت ناخودآگاه افسردگی درمیان مردم کم‌تر شود، زیرا رنگ‌ها تأثیرات شگرفی بر روحیه افراد دارند؛ در واقع رنگ‌ها معجزه می‌کنند. مردم محله‌های مختلف از این نقاشی و رنگ‌آمیزی‌ها و تغییر فضای بصری استقبال کردند و حتی درآن مشارکت داشتند. نقاشی‌های دیواری شناسنامه رنگی یک شهر محسوب می‌شود و استفاده از رنگ‌هایی که سرد یا گرم بوده در نشاط شهری تأثیرگذار است. به‌نظر می‌رسد استفاده از رنگ‌های گرم، نشاط بیشتری را برای فضای خاکستری برخی محله‌های فرسوده اصفهان به ارمغان بیاورد.  


[ بازدید : 19 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]