خراش جنگ بر رخسار میراث فرهنگی اصفهان

سه شنبه 20 مهر 1400
14:42
hsi

خراش جنگ بر رخسار میراث فرهنگی اصفهان

اصفهان - ایرنا - اصفهان در دوران هشت سال دفاع مقدس خسارت‌های جدی از حملات هوایی ارتش بعثی دید و علاوه بر شهید و زخمی شدن صدها زن، مرد و کودکی، آثار تاریخی و جهانی آن نیز مورد تهدید و تخریب قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از سی و یکم شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز شد، هشت سال طول کشید و در این مدت تعدادی از شهرهای کشورمان از جمله اصفهان مورد بمباران و موشکباران رژیم بعثی قرار گرفتند و علاوه بر شهید و زخمی شدن تعدادی از مردم به بسیاری از مناطق و تاسیسات از جمله برخی از آثار تاریخی آسیب وارد شد.

بر اساس اسناد و اطلاعات موجود بیشترین حمله های هوایی به شهر اصفهان در دوران دفاع مقدس در سال های ۶۳ و ۶۵ رخ داد و در سال های پایانی جنگ نیز بیشتر به صورت حمله های موشکی بود که خسارت های بیشتری بهمراه داشت.

در این هشت سال، محله های قدیمی و تاریخی در مرکز شهر اصفهان بیشتر از سایر نقاط مورد حمله های هوایی قرار گرفتند و با توجه به استقرار بسیاری از آثار تاریخی که برخی از آنها جایگاه جهانی دارند، تعدادی از آنها تحت تاثیر این حملات قرار گرفتند و حتی بخش هایی از آن تخریب شد.

یکی از این حمله ها که علاوه بر خسارت زیادی که به مردم وارد کرد آثار تاریخی اصفهان را  مورد تهدید قرار داد، بمباران سال ۶۳ بود که به تخریب بخش هایی از مسجد جامع اصفهان که از آثار میراث فرهنگی جهانی با معماری برجسته بشمار می آید، منجر شد.

علاوه بر مسجد جامع عتیق یا همان مسجد جمعه اصفهان که بر اثر حمله های هوایی رژیم بعثی مورد تهدید و آسیب قرار گرفت می توان به بازارچه "دردشت" و بافت تاریخی اطراف آن، مساجد صفوی آقا نور و حاج محمدجعفر و تعدادی از خانه های تاریخی اشاره کرد؛ همچنین برخی کارشناسان معتقدند آثاری مانند مسجد امام و کاخ عالی قاپو در میدان امام تحت تاثیر موج انفجار بمباران ها قرار گرفته اند.


[ بازدید : 19 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]