اگر آبخوان اصفهان خشک شود؟

شنبه 17 مهر 1400
9:53
hsi

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان اعتقاد دارد «پیشروی این فاجعه در اصفهان شوخی‌بردار نیست» و با ادامه این روند در سال‌های آینده «در جای جای اصفهان» این اتفاق تکرار خواهد شد.

رضا اسلامی برآورد کرده که در صورت برداشت آب از آبخوان اصفهان و خشک شدن مقطعی زاینده رود، «در بدبینانه‌ترین حالت تا سال ۱۴۰۹ و در خوشبینانه‌ترین حالت تا سال ۱۴۱۸ آبخوان آب خواهد داشت» اما بعد از آن آبخوان خالی خواهد شد.

آبخوان یا سفره آب زیرزمینی، لایه مملو از آب است که در لایحه‌های تحکیم‌نیافته زیر زمین قرار می‌گیرد و خالی شدن آن بر اساس برداشت بی‌رویه به وسیله چاه و جایگزین نشدن آن با آب‌ باعث سستی زمین و فرونشست می‌شود.

رضا اسلامی به خبرگزاری مهر نام منطقه‌های مختلف اصفهان را گفته که در آنها آثار فرونشست مشاهده شده است: «اگر شما به پایانه حمل و نقل امیرکبیر در شاپور جدید بروید همین ترک‌ها را خواهید دید. این ترک‌ها به حدی بوده است که دفتر پست این پایانه تخلیه شده است.»

در فیلمی دیگر که محمد درویش در توییترش منتشر کرده، 'دفتر پست شهید بهشتی ' نشان داده می‌شود که ساختمانی نسبتا جدید کنار ترمینال امیرکبیر در شمال شهر اصفهان است و در سال ۱۳۹۹ تخلیه شده است.

رسانه‌های ایران پر است از نام و عکس محله‌های جدید و قدیم و حتی ساختمان‌های تاریخی اصفهان که بر اثر نشست زمین ترک خورده‌اند.

در فیلم این ساختمان خالی نشان می‌دهد که دیوارهایش ترک خورده است

منبع تصویر،TWITTER@DARVISH100

توضیح تصویر،

در فیلم این ساختمان خالی نشان می‌دهد که دیوارهایش ترک خورده است

به گفته حسین حجتی، مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان، این استان «بالاترین میزان فرونشست را دارد و از ۳۵ دشت استان، ۲۷ دشت ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند».


[ بازدید : 21 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به محله های قدیمی اصفهان است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]